2015. dec 14.

ForIdeAdvent - December 14.

írta: ForIdea
ForIdeAdvent - December 14.

A vezető szerepe - az origó

Együtt. Megint ez a kedves, beszédes szó: egy-ütt, azaz egyként. Az értelmezése talán pont a vezető számára a legfontosabb. Ami a csapat optimális működésének a mozgatórugója, az tulajdonképpen maga a vezető

Noha a vezetői szerep jelentősége (vagy létjogosultsága?) mindinkább megkérdőjeleződik (lásd flat hierarchia, "mindenki főnök" és egyéb elvek megjelenése), nem szabad megfeledkeznünk a vezető amúgy esszenciális jelentőségéről, ami nem más, mint hogy origója, középpontja legyen a vállalkozásnak: a munkának, a dolgozóknak, a kapcsolatoknak, a kommunikációnak. Noha mindenképpen fontos tudnunk azt, hogy 

"Az a cég, amelyikben egyetlen ember (mondjuk a vezető) képes csak egy feladatot jól elvégezni, az nem cég, hanem cirkuszi magánszám."

mégis okkal írjuk, hogy a vezető az origó.

Vigyázat - Csúszásveszély!

Ez nem jelenti azt, hogy minden feladat elvégzése, észben tartása vagy koordinálása az ő felelőssége! Nem! Ez pusztán annyit jelent, hogy neki -mivel egyébként a felelősség is az övé a vállalkozás ügyes-bajos dolgait illetően, tudnia kell mindenről...valamennyire. Nem feltétlenül részleteiben, de nagyvonalakban.
Ami a másik oldalt illeti, az "együttség" érzésének megteremtése viszont alapjaiban nagyon is rá hárul. Nézzük, mennyiben.

pexels-photo.jpg

Elméleti síkon köztudottan három-féle vezetői stílust különítünk el egymástól:

  • laissez-faire (lesszéfer, azaz "hagyni csinálni" franciául)

Jó, mert: Béékén hagy. Ennyire prózai.
Rossz, mert: Akkor sem sorakozik, ha éppen segítségre van szükséged. Nem törődik a munkahelyi, közösségi problémákkal, úgy van vele: "Ódd meg!"

  • autokratikus (uralkodó)

Jó, mert: Nem kell gondolkodnod mellette.
Rossz, mert: Nem kell gondolkodnod mellette. Neki is biztos rossz. Fárasztó lehet az egyszemélyes cirkusz.

  • demokratikus 

Jó, mert: Neked is van szavazati jogod egy-egy kérdésben, amit meghallgat, mérlegel. A döntés a "kollektív közjó" jegyében hozatik meg, ez pedig téged is motivál arra, hogy részt vegyél a dolgokban.
Rossz, mert: Nagyon könnyű kiesni ebből a stílusból mindkét - kevésbé hatékony irányba. Az egyensúly megtartása nagyon nem könnyű, rátermett vezetőt igényel.

Ha a fenti prok és kontrák tükrében megvizsgáljuk, milyennek is kellene lennie az ideális vezetőnek, könnyedén beláthatjuk, hogy a legjobb az, ha nincs ott, de mégis ott van. A gyermekpszichológiában viszonylag újkeletű kifejezés a "helikopterszülő". Mit jelent ez? Hogy folyton ott berreg-zümmög-röpköd-köröz a gyerek feje felett, azaz mindig mindent tudni akar, mikor mit csinál, kivel és mit beszél a gyerek. Minden ügyét intézi, minden gondját megoldja stb. stb. Mondanunk sem kell, a szülői magatartástípusok közül ez az egyik legkevésbé ajánlott... Ugyanezzel a kifejezéssel jól leírható a minden lében kanál, mindenség-főnöke típusú vezető helikopterfőnökként - ebben az esetben a szülő-gyermek kapcsolat (egyébként nagyonis találó) analógiájára. Hogy mely döntéseket kell a vezetőnek meghoznia, mely információkról kell neki feltétlenül tudnia és melyek azok, amelyekkel kapcsolatban a munkatársak a kompetensek, az a vezető által kialakított speciális mikroklímában kerül a helyére. A vezető központi szerepe azonban, hierarchikus vagy anti-hierarchikus rend ide vagy oda, megkérdőjelezhetetlen. 

A cikk szerzőjének volt egyszer egy főnöke, aki két hét után elvárta, hogy mindent tudjon. Egy egészségügyi intézményben, adminisztratív munkakörben esett meg a következő:

A feladat kódszámok felvitele (begépelése) volt egy központi rendszerbe. Minden kódszámnak egy bizonyos vizsgálat felelt meg. A reggeli órákban tömött sorokban érkeztek a betegek a kis kódszámaikért, melyek alapján a rendelésen meg tudták őket vizsgálni. Kettősnyíl: fontos volt a GYORS és PONTOS munkavégzés. A kéthetes próbaidő lejárta után alapelvárásként jelent meg a csoport vezetője részéről, hogy minden kód gondolkodás nélkül, motorikusan és gyorsan menjen. Lehetőleg persze fejből és kérdezés nélkül. Tegyük hozzá, hogy 287 kódszámról volt szó. Az említett vezető az új kollégák bizonytalan görcsösségét azzal próbálta meg feloldani, hogy 10 percenként elmondta, ezt már tudni kellene - így elhallgatva a segélykérő bajbajutottak elől az éltető információt. Nehéz már visszaemlékezni, hogy hány hevesen rázott ököl emelkedett a levegőbe, amikor a nemsegítés miatt a várakozási idő a duplájára duzzadt...
Vajon kié volt a felelősség a nem megfelelő munkavégzésért ebben az esetben?

A fenti példából jól látható, mit ér el az a vezető, aki például nem tekinti "sajátjának" az embereit. Nem árt észrevenni, hogy ha a csapatomban segítség helyett csak stresszelem a tagokat, akkor a teljesítmény fordított arányosságban csökkenni fog a stresszelés szintjével megegyező mértékben. A jó vezető tudja, hogy az emberei többek között azért nem dolgoznak jól, mert ő elmulasztott valami olyat, amit meg kellett volna tennie (lsd. pl. vállalati kultúra átadása), vagy azért, mert olyat tett, amit nem kellett volna megtennie (pl. agyon szekálás)...

A fentiek tükrében tehát íme az optimális vezetői viselkedés alapvető összetevői:

  • Nemcsak nézi, látja is a csapaton belüli folyamatokat, energiaáramlásokat.
  • Ha nem látja, akkor sokat kérdez, sokat beszél a munkatársaival és arra törekszik, hogy minél több információt begyűjtsön a csoport dinamikájáról, működéséről, a csapaton belüli kapcsolatokról.
  • A dolgozóit "sajátjaiként" kezeli. Az egyének vagy a csapat esetleges kudarcát a saját maga számlájára is írja.
  • Belátja, hogy egy személyben képtelen (lenne) ellátni minden, a vállalkozás működtetéséhez szükséges feladatot, ennek okán egyenként és csapatként is nagyra becsüli kollégáit.
  • Ezt a megbecsülést igyekszik is kimutatni - hangsúlyozzuk, hogy itt nem (vagy nem elsősorban) havi fizetésemelésről, vagy több százezres kényelmi beruházásokról beszélünk (pl. high tech laptop, kávésarok, babzsákfotelek)! És itt kanyarodunk vissza az előbbiekhez: megkérdezi, meghallgatja a munkatársait, kommunikál. (A kérdezésnél talán nincs is nagyobb megbecsülés...) A tapasztalatok tükrében pedig olyan döntéseket hoz, amelyekkel igyekszik elősegíteni a munkahelyi harmóniát, annak érdekében, hogy a dolgozói jól végezzék a munkájukat.
    Végső soron ha valakinek, neki csak ez igazán az érdeke!

 

 

Szólj hozzá

együttműködés együtt fejlődés felelősség menedzsment vezető origó irányítás vezetői szerep ForIdeAdvent közös többszörös